söndag 19 oktober 2014

Mer höst och fler nötkakor

VARFÖR är biblioteket stängt på söndagar??? Det är vissa nackdelar med att bo på en liten ort. Saknar Stadsbiblioteket i Göteborg.
Är tvungen att hålla mig till de böcker jag redan lånat. Borde inte vara något problem, har 12 st hemma. Men nu är det något av Guy Gavriel Kay jag ville läsa. I stället blir det Colin Forbes Psykopaten. Herre Gud, alla Colin Forbes böcker har hittills varit likadana. Inte så ovanligt, kanske, många författare skriver om samma bok gång efter gång, mer eller mindre uppenbart. Men här saknar persongalleriet charm. Förödande, kan förlåta mycket, till och med uselt skriven svenska, men inte det. Detta blir den sista Colin Forbes jag läser. Hoppas jag. Om jag inte blir desperat.

Har gjort om nöt-kakorna: 100 g smör, 10 torkade aprikoser, 2 dl hasselnötter. Mixa. Häll i 1 1/2 dl hasselnötsmjöl, 1 tsk vaniljsocker, 1 tsk bakpulver, 1 ägg. Mixa ihop. Skeda upp i lagom stora högar på bakplåt med bakplåtspapper. Tryck i en hasselnöt i mitten på varje kaka för syns skull. 15 min (ca) 175 grader. MYCKET bättre.

Fler höstbilder. Från förra hösten. Det regnar, så varken hunden eller jag vill gå ut.
Stannar inne och äter kakor istället. Och ser Axcess-kanalens serie om renässansen. Företrädesvis från Florens, förstås. Älskar renässans. Alltid trevligt att få komma tillbaka, om än bara via TV.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar