onsdag 22 oktober 2014

Rosor och romaner.

Läser Guy Gavriel Kay. Öppnade hans roman Solens sista strålar och hamnade mitt i en vikingasaga. Vikingar i England. I fantasytappning. Älvorna har visserligen inga vingar (evolutionen i aktion), men de är ytterst påtagliga. Språket är underbart, här också. Han lyckas till och med få till det här kärnfulla språkbruket från t ex
Njals saga. "Skam över mitt liv. Han var min gäst"  säger hövdingen vars gård har överfallits när en av gästerna dödats. Just denne gäst var visserligen där för att stjäla hästar, men gäst var han i alla fall ....  Såå roligt. Lite seg är boken i mitten, historian flyter inte riktigt, men det ska jag ha överseende med. Detta är en helt underbar författare. Hoppas jag kan få tag på fler böcker.

Planerar liten tripp till Danmark. Louisiana och Köpenhamn. Hotellet är bokat Kurhotel Skodsborg, Visst ser det fin ut? Nu väntar jag bara på att hundpensionatet skall svara. Kan de inte ta Hamlet vet jag inte vad jag skall göra, hotellet är inte avbokningsbart.

Bild: Den vackra rosen fick min man av Maja i somras. Remonterar nu och är vackrare än någonsin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar