måndag 17 november 2014

Danskt

Hemma igen efter finfin helg i Danmark. Inledde - eftersom vi var tidiga - med ett besök i Karen Blixens fågelreservat i Rungstedlund, och en promenad till författarinnans grav. Kände ett behov att tacka, främst för Out of Africa.
Så öppnade man på Louisiana, dit vi åkt  för att se Olafur Eliassons installation. Som består av 180! ton isländsk lavasten, hit- eller snarare dit- fraktat med båt och lastbil. Fyllde flera rum, man har glatt sågat hål i väggarna, och s a s arrangerat i lut så att en hoppingivande liten bäck kunde porla genom hela det i övrigt sterila landskapet. Vi har alltså inte bara varit i Danmark, vi har varit på Island också. Stor behållning gav den 2 - 3-åriga lilla flickan som med största allvar bar runt stenar och omarrangerade verket. Glömde kameran, vilken otur!
Herr Eliasson hade också ett kollossalt stort bord fullt av modeller. Alla möjliga och omöjliga former i alla möjliga material. Verkligen imponerande, och intressant. Filmer hade han också, men de var inte riktigt i min smak. Tappade tålamodet efter någon minut av den första - Inner Stadt Aussen, som var som ett stresstest jag inte klarade. Blev lätt illamående och var tvungen att ge mig ut. Det var MASSOR av besökande på Louisiana denna lördag, ljudnivån i matsalen i det närmaste öronbedövande och inget för mina nerver, men maten var verkligen god.

Bilderna är från förra året, men jag har planterat nya (och gamla) amaryllislökar och har stora förhoppningar :-) Man kan "översomra" sina lökar genom att gräva ner dem i jord. Det här är första året för mig, men jag köpte förstås några nya, och på det här sättet har man till slut hela huset fullt av amaryllisar till jul. Krävs dock en hel del amaryllisglas, eller åtminstone krukor. Underbart roligt är det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar