söndag 2 november 2014

Upphittade novemberrosor

Dessa vackra rosor hittade jag alldeles nyss. Fantastiskt, inte sant? Att de blommar så här sent på året.

Annat jag hittat är mina läsglasögon. Som varit försvunna säkert två månader. Visade sig ligga under soffan. Anger hur ofta det städas under den. Till vårt försvar måste sägas att det är en jättesoffa som man måste vara två för att dra fram och den är dessutom så låg att dammsugaren inte går under den. Blev väldigt glad när glasögonen dök upp, och det är nu något renare under soffan. :-)

Läst klart Guy Gavriel Kays vikingaberättelse. En poetiskt vacker saga om kärlek, främst mellan far och son. Kommer att läsa fler böcker av denna författare. Här finns en melankoli jag finner vacker, men som inte riktigt passar mig.


Läser nu Världens vinter,  del 2 i Ken Follets krönika över 1900-talet. Läste den första när den kom ut och skulle väl egentligen behövt läsa den igen, man glömmer. Vilket är skälet till att jag väntat med del 2 tills del 3 kommit, nu kan jag läsa dem i följd. Del 3, Evighetens rand, kom ut på svenska i år. Ett massivt romanbygge, del 2 innehåller 861 sidor och del 1 var så vitt jag minns nästan lika tjock. Detta är inte bara intressant historia, det är underhållning också. Ken Follet skriver medryckande och lyckas ge liv åt sina personer. Dessutom lär man sig alltid något nytt varje gång.

Såg Miss Fisher igår. Kanske inte den bästa storyn. Igår gick klädseln i mörkaste blått. Stilfullt, men inte min färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar