torsdag 3 februari 2011

Nyttigt och gott

Först det nyttiga: Läste igår en artikel som prisade rödbetor (och spenat) som supernyttigt, särskilt för diabetiker. Nappade direkt, har ju intet att förlora här. Hade aldrig kokat rödbetor förr och det visade sig ta en evig tid. Ca 50 min för de största faktiskt och då var de ändå inte riktigt klara. Gjorde creme fraiche-sås till, och jodå, det går att äta. Lite jordig smak kanske. Hittade spännande recept på nätet som jag skall testa: Chevrégratinerade rödbetor låter väl som en dröm? Idag tänker jag fräsa babyspenat och fetaost.
Så till det goda: Tänker baka kanelbullar idag, det var så länge sedan så jag vet knappt hur man gör, men så svårt kan det väl inte vara?
Läser vidare om japansk konst, men har biografin Den röda grevinnan av Yvonne Hirdman liggande på lut för säkerhets skull. Handlar om hennes mamma. Fick Augustpriset förra året, men jag har inte hunnit läsa den än.
Vi är på väg till hundaffären. Hamlet skall få regnrock är det tänkt. Vore bättre med magskydd och galoscher, men har inte stort hopp om att det skulle kunna fungera. Hamlet har så att säga lågt underrede, och samlar på sig massor av oljigt grus och sand när vi går på promenad. Gör effektivt stopp i vilket avlopp som helst när detta skall duschas bort.
Bild: Nytt från blomsteraffären. Anar inte vad de heter, skall fråga nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar