fredag 4 februari 2011

Kanelbullar och falukorvar

Hamlets fina overall får gå tillbaka till affären. Han vägrade bli påklädd och den rackarns hunden BET mig! Ok, inte så det gick hål, men det gjorde ordentligt ont ändå! Vi hade inhandlat ett vackert rött regnställ, med små ben. Hade varit perfekt skydd mot smuts, men denna idé är nu skrinlagd. För lång tid framöver, Får så här i efterhand medge att han skulle sett ut som en kringvandrade sorts rödare falukorv om vi lyckats få på honom overallen, så ett litet uns av förståelse har jag allt för hans vildsinta motstånd.
Bakade de bästa kanelbullarna någonsin igår! Här är receptet:
http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=23567 Det gick inte att kopiera så ni får kolla själva. Jag använde sojamjölk och gjorde nästan dubbelt så mycket fyllning. Bytte ut sockret i fyllningen mot hälften råsocker, hälften diabetikersocker och la till en tsk vaniljsocker. Och så garnerar jag med flagad mandel, det är tillräckligt mycket socker ändå. Annars följde jag slaviskt receptet. Helt Paradisiska blev de! Bästa bullar jag ätit. (Och jag har ätit ganska många.) Käre Maken och jag stoppade i oss fem var igår, och jag har säkert ätit lika många idag. De här bullarna lär aldrig ingå i någon diet, Visserligen High Fat, men troligen inte särskilt Low Carb. De är nog inte nyttiga för figuren - men de gör underverk för själen!
Läser vidare om japansk konsthistoria. Det är ju så att nästan all litteratur i ämnet konst är på engelska, vilket dels gör ens ordförråd lite märkligt, dels gör inläsningen något jobbigare än den hade behövt vara. Men konstböcker är dyra att trycka och ämnet är smalt så det är bara att finna sig. Än så länge är det jätteroligt.
Bilder: Lömsk hund och lila bollar, här med lite extra lila fyllning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar