torsdag 3 januari 2013

Engelskt 50-tal

Ser miniserien Bletchley Circle, 3 delar. Första gick igår, och den är verkligt bra. Spänning på hög nivå, på det här engelska sättet utan skrikande, springande och skjutande. Man sitter som på nålar. Dessutom är det en välgjord tidsstudie av början av 50-talet, som jag bara älskar att hata. England var betydligt fattigare än Sverige efter kriget, allt går i grått och beige och det är urusel kvalitet på kläderna. Kvinnans plats var åter i hemmet, det fanns inte jobb ens åt alla de hemvändande soldaterna. SVT2, 20.00.
I litteraturen är jag lite längre norrut, nämligen i Skottland i Kate Atkinsons En god gärning. Men varför känner jag igen inledningen så väl? Är ganska säker på att jag inte läst boken. Kan den var filmatiserad? Ser allt väldigt tydligt framför mig. Ibland är ett gott minne inte särskilt bra att ha. Det konstiga med mitt minne är att det bara fungerar på böcker, filmer och konst. Egendomligt selektivt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar