lördag 19 januari 2013

Tulpaner, tulpaner

 . . . överallt - tulpaner! För att travestera känd sportkommentator. Älskar inte bara orkidéer, jag älskar dessutom tulpaner. Och rosor, och alla vårblommor och . . .  egentligen ALLA blommor. Nu kommer jag antagligen att fotografera tulpaner i massor. För den designintresserade är det en Alvar Aalto-vas på bilden, det absolut perfekta för tulpanbuketter.
Har ägnat dagen åt skidtävlingar på tv. Skidskyttet är roligast och i brist på svenska damer på topp hejar jag på Kajsa Mäkäreinen. Hon åker skidor som ett jehu i skogen, men hennes skytte håller på att ge mig nervkollaps. Idag var det bästa dagen För henne på hela säsongen, hon kom trea. Heja, Heja!
Läser om Rosamunde Pilchers underbara Coming Home, som gissningsvis innehåller en hel del från hennes egen ungdomstid med andra världskriget som bakgrund. Här finns bl a  beskrivningar av hus och inredningar som får mig helt salig. Det är här jag först uppmärksammade vikten av översättarens språkbehandling. Det här är en bok jag läser om - "för att det känns som om författaren tar en vid handen och för en tillbaka till en enklare tid" för att citera författarinnan själv, men hon talar om  Trollope. Hittade boken på svenska, blev jätteglad - trodde det skulle bli ännu roligare att läsa, men vilken besvikelse! I översättning förlorar boken något så otroligt, charmen är helt borta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar