torsdag 10 januari 2013

Längtan

Längtar konstigt nog inte efter våren utan efter hösten - färgerna, den klara luften. Hann inte riktigt med hösten i år - allt går så fort numera.
Sänder först ett varmt tack till Folktandvården i Göteborg, som så fint tog hand om gamla mamma - ett inte helt enkelt företag. Och dessutom till ett absolut anständigt pris. Akuttandläkarna på Friggagatan är det jag riktar min tacksamhet till. De är inte bara akuttandläkare, det går att beställa tid där också.
Läser Dorian Grey. Här säger Wilde en massa saker, ibland bara för att orden klingar så fint. Han säger också en massa om konsten och konstens syfte, och här måste man sätta i hans uttalanden i sitt tidsperspektiv. Viktorianerna ansåg att konsten var (skulle vara) moraliskt uppbygglig medan Wilde menar att konst inte har något annat syfte än skönhet eller möjligen inget syfte alls. Många av Wildes kända aforismer är hämtade ur Dorian Grey. Tycker sällan att han har rätt, men det tror jag inte han tyckte själv heller. Men hans påståenden gör att man tänker till och det är ju gott så... Romanen debatterar dyrkan av ungdom och skönhet och här kan jag inte hålla med. Skulle aldrig vilja vara ung igen, tycker livet blir bättre och bättre ju äldre man blir, och skönhet tycker jag absolut inte är förbehållet ungdom. Faktiskt snarare det motsatta. Men det tycket Oscar Wilde. Det var kanske tur att han bara blev ca 40 år gammal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar