tisdag 29 januari 2013

Winter Solstice

Visst är det ett vackert uttryck? Vintersolstånd på svenska, men här tappar det lite poetisk klang, tycker jag. Det handlar om en av Rosamunde Pilchers underbara romaner. En av de sista hon skrev, gissar jag. Utspelar sig främst i Skottland. Det är oftast Skottland eller Cornwall i Pilchers romaner och hon har lyckats få mig att längta till båda ställen. I Skottland har jag visserligen varit, det var länge sedan och det regnade hela tiden och jag förstod inte ett ord av vad någon sa, men Cornwall återstår. Mrs Pilcher begrep sig på natur och trädgård och hennes beskrivningar är sååå ljuvliga. Hon begrep sig på hus också, och människor. Vår hjältinna heter Elfrida Phipps, har apelsinfärgar hår och är någonstans i sextioårsåldern. En väldigt trevlig bekantskap. Rosamunde Pilcher är född 1924 och lever fortfarande men tråkigt nog slutade hon skriva vid millennieskiftet.
Jag orkade inte ta itu med mina böcker från biblioteket utan fortsatte mitt omläsningsspår. Det är väldigt trevligt att läsa om gamla älsklingsböcker. Winter Solstice har jag tyvärr bara i pocket, och den är omläst så många gånger att den hotar att falla sönder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar