måndag 19 april 2010

Det är ingen ordning här!

Jag har ingen ordning på mina böcker! (Och inte på mina papper heller för den delen, men det har jag aldrig haft.) Av någon obegriplig anledning lyckas jag inte läsa Cadfael-böckerna i ordning. Han har nämligen en gudson, Cadfael. Väldigt irriterande när man upptäcker att pojken blir yngre och yngre. Och Potter's Field, som kom häromdagen med posten och som jag nu börjat med står redan i bokhyllan. Tyckte väl den verkade vagt välbekant när jag började läsa. Nå, de tre sista böckerna är numrerade, så tillochmed jag klarar att lägga dem i ordningsföljd. Nitton kommer väl före arton, eller hur var det nu? . . . Det spelar inte jättestor roll, men ändå.
Detta mitt nya (återuppväckta) engagemang i dofter och smaker har sina sidor. Upptäckte att min svindyra Valrhonakakao har en ton av lakrits som jag inte gillar. Åtminstone finns lakritstonen där i uppvärmt tillstånd. Surar kollossalt över detta faktum. Jo, jag har känt det förut, men då kunde jag strunta i det. Det kan jag inte nu! Det går heller inte att värma gårdagens kaffe i mikron längre - det luktar för konstigt. Tar till denna nödlösning ibland, när jag vaknar tidigt och inte vill gå upp och göra frukost men vill ha kaffe på sängen. Bekvämlighet är alltså ett minne blott. Polarbröds Dinkel däremot - vilken doft, och gott är det också! Helst lite uppvärmt, med massor av smör, helt Paradisiskt!



Om någon vill ha en av mina Potters Field, så skickar jag den gärna med posten.
Bild: Scilla, tror jag. De är lite mer lila här nere än jag är van vid. Kan vara annan sort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar