söndag 11 april 2010

Nya planer

Planera kan man ju alltid . . . När vi var klara med alla "måsten" igår var det mulet ute och nordanvinden blåste iskallt. Vi åt lunch på Falkenbergs Golfklubb istället för planerad långpromenad.. Serverades en fantastiskt god kycklingwok med nudlar:
Hunden fick en rask liten promenad och jag bakade Paradisets Valnötskaka. Den blev supergod!
Här är receptet:
75 g rumstempererart smör, 1 dl socker, 1/2 dl diabetikersocker, 2 ägg, 1,5 dl vetemjöl, 100 g malda hasselnötter, ca 25 g dito valnötter, 1 krm salt, 1 tsk vaniljsocker, 2 tsk bakpulver, rivet citronskal, 1/2 dl mjölk, 2 mosade bananer.
Smöra och bröa en 1 1/2 l bakform, sätt ugnen på 175 grader. Rör smör och socker, separera äggen, rör i gulorna, rör i resten av ingredienserna utom äggvitorna som vispas till vitt skum och tillsätts sist. I min trimmade racerugn är kakan klar på 20 min (det står 45 min i liknande recept), prova med sticka. Låt kakan svalna, lägg på (minst) 3 dl turkisk yoghurt, ringla honung och strö över hackade valnötter.
Mycket disk blir det, men kakan är väl värd besväret, och helt ok för oss som inte kan/vill äta så mycket socker. Egentligen är detta en kaka som åldras med behag, men hos oss lyckas den aldrig bli särskilt gammal.
Idag krattar Käre Maken golfbana, se ovan, och jag röjer i huset. Planen är att IDAG skall hunden (och jag) till stranden. Får se hur mycket ork jag har kvar när jag röjt färdigt. Nu är det dags för cappuchino-paus, skall försöka att INTE äta kaka tills Käre Maken kommer hem. Det blir tufft!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar