måndag 5 april 2010

Matjessilltårtsrecept!!!

Här kommer utlovat recept. Det blev bra, det säger till och med Wojtan (se blogg nere till vänster), och hon vet vad hon talar om. Hon har jobbat på Fiskekrogen, där den första matjessilltårtan såg dagens ljus. Detta recept är frånTasteline, något modifierat:
400 g kavring smulas i matberedare och blandas med 150 g smält smör, ev lite creme fraiche, botten skall inte vara smulig. Klä en STOR pajform med plastfolie och tryck ut massan till en botten. Blanda 6 dl gräddfil, 5 dl creme fraiche, 375 g matjessill (3 småburkar) skuren i små bitar, 1 1/2 finhackade rödlökar, 1 knippa finhackad dill, 1 knippa dito gräslök + 8 gelantinblad smälta i sillspad. Bred ut röran över kavringbotten. Ställ i kylskåp minst 3 timmar, gärna över natten. Garnera med dill eller gräslök. Obs att detta blir en jättetårta, räcker till 10-12 personer.
Påskharen hade varit hos oss igår och lagt ut chokladägg i trädgården. Det var en jättestor påskhare, väldigt lik min man faktiskt. Idag får vi nya lunchgäster, och påskharen är här idag igen med nya ägg. Själv målar jag ägg med blåbär eftersom jag inte hittar mina akvarellfärger. Det blir jättebra, faktiskt.
Den här nya säsongen Bones-avsnitt pendlar verkligen mellan superäckligt och jättegulligt. Ruskiga bilder varvas med rara och omtänksamma budskap. Är väl inte så förtjust i de äckligare delarna men gillar resten kollossalt!

1 kommentar:

  1. Hej Anette

    Din tårta blev supergod. Den bästa jag ätit!
    Däremot måste jag dementera att jag har jobbat på Fiskekrogen. Jag har gjort jobb för Herr Ahlström och jag känner många av de som jobbat där, men inte jobbat själv.
    Historien om tårtan kan jag via mitt ex som jobbade på Fiskekrogen för länge sedan.
    Vi får höras om Fotomässan. Jag ska helt klart dit!

    Kram Åsa

    SvaraRadera