lördag 17 april 2010

Med alla sinnen . . .

Boken om Colette fick mig att börja tänka lite mer på alla dofter och smaker och plötsligt är det som om allt luktar mer och smakar mer! Kaffet på morgonen, t ex. Valnötterna jag nallar i skafferiet . . . Parfymer har jag alltid varit galen i och nu luktar de extra mycket. Det handlar nog om att rikta tanken och ge sig tid. Till Colettes finsmakarhöjder lär jag inte komma, men kanske en trevlig bit på vägen . . . Lagar idag av detta skäl modern husmanskost, Anrells köttfärslimpa, (googla, så hittar ni receptet) en riktig höjdare faktiskt. Har i vitlök förstås, och serverar den med soyagräddsås, kokt potatis, röd vinbärsgelé, smörkokta morötter och cornichons. Låter det inte fantastiskt? Och som det doftar . . .
Böckerna om Cadfael har kommit, så nu förflyttar jag mig från franskt matparadis tillbaka till engelsk medeltid igen. Fredrik Lindströms dikter har också kommit. Boken ligger på mitt skrivbord och blänger på mig . . .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar