onsdag 15 augusti 2012

Kaneläppelrosor

Mina nya delikatessbullar, varsågoda:
100 g smör
1/2 dl socker (drygt, blandar sötin, canderel och råsocker)
1 ägg
4 dl vetemjöl (knappt)
1 1/2 del bakpulver
3 msk grädde
Fyllning:
Ett finhackar äpple, smör, socker (blandning som ovan), kanel. Kan egentligen vara vad som helst, men detta var var jag hade och det blev bra.
1 ägg till pensling
finhackad mandel
Rör ihop smör och socker, rör i ägget.Blanda mjöl och bakpulver och rör i tillsammans med grädden. Rör ihop fyllningen. Forma små plattor, lägg i fyllning och tryck ihop kanterna över, som ett knyte. Det blir ca 12 bullar. Pensla med ägg och strö över hackad mandel. Grädda i 200 grader ca 15 min.
Grundidén, alltså själva degen, har jag stulit ur GP 28/6. Det står att det tar 45 min att göra dessa. Klockade inte, men nog kändes det som längre. Väl värda besväret i vilket fall, VÄLDIGT goda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar