tisdag 21 augusti 2012

Färger och poem

Välkomna!
Är nästan lika besatt av färg och form som min superestetiska lilla hovdam Sei Shonagon. På bilden här tycker jag nog att jag har fått till det. Boken är dessvärre utläst, men jag skall snart läsa om den fast då på annat sätt med fotnötter mer konsekvent.
Bones i söndags var minsann inte ny, det var en repris, men på söndag kommer äntligen nya avsnitt. 
Läser nu om Freddie Mercury; Den definitiva biografin av Lesley-Ann Jones. Författarinnan har den dåliga smaken att skriva in sig själv i berättelsen. Det är så dj-la ointressant. Hon rabblar upp för många namn också, men det är svårt att undvika i det här sammanhanget. Den gode Freddie som blyg viol köper jag inte heller, resonemanget att han förstod att underhålla på scenen är ju sött, men i mina ögon såg det ut som om han fick chansen att leva ut sitt (förvisso kontrollerade) storhetsvansinne - och tog den. Roliga detaljer jag inte visste: Att Freddie håller munnen stängd på alla fotografier beror på hans tänder. Han hade massor av dem och de sticker ut! Förfärligt för en fåfäng man. Queens fantastiske gitarrist Brian May - ni såg och hörde väl hans solo på OS-avslutningen? - har doktorerat i astrofysik. Det är verkligen inte illa. Avhandlingen handlar visst om rymd-damm. Är imponerad här. Alla utom Freddie hade akademiska examina, bandet hade rykte om sig att vara så intelligent! Minns att jag faktiskt till min förtjustning tyckte det också, det var en koppling till Chaplins Moderna Tider som var riktigt snygg.

Aslutar med ännu en liten dikt från hovdamen vid Heian-hovet:
Jag begav mig ut
för att höra gökens sång
dock går mina tankar till
de små örnbräkenskotten
som jag så längtansfullt minns
Örnbräkenskotten hade hans excellens Överste Kammarherren plockat med egna händer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar