fredag 17 augusti 2012

Mer från hovdamen

Poesin var viktig vid Heian-hovet, båda att kunna recitera klassiska dikter, men också att kunna skriva nya. Oftast är det korta dikter som kallas tanka, eller waka och är uppbyggda enligt mönstret 5-7-5-7-7, skulle helst författas i ögonblicket, gärna med en doft av vemod i ämnesvalet. Nej, jag kan inte heller men här är min favoritdikt ur boken så här långt:
Tillägnas min levnadsglada, kvicktänkta hovdam
Från en kall himmel
dansar snöflingorna ned
likt fallande blom
En liten känsla av vår 
fyller hjärtat denna dag
Visst är det vackert?

Har annars varit på biblioteket och äntligen fått låna den nyutkomna biografin om Ellen Key. Hittade också en bok om Freddy Mercury, han som frontade Queen och som återuppstod så mirakulöst under OS-avslutningen. Han beskrivs som en blyg och tillbakadragen person. Måste säga att han dolde det väl, jag har alltid tänkt på honom som en ärke-exhibitionist som lyckats placera sig perfekt i tillvaron.  Ser fram mot att läsa båda böckerna, vet inte hur jag skall få till övergången bara. Det känns som två världar som inte går ihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar