fredag 31 augusti 2012

Ellen om äktenskapet

Ellen Kay ansåg att äktenskapet skulle ingås av kärlek, inte som på hennes tid av försörjningsskäl från kvinnans sida. Föga anade hon om hur komplicerat det här med kärleken kan vara. Båda parter skulle också vårda sig om varandras själsliga utveckling. Hon hade höga krav, Ellen, så gifte hon sig aldrig heller. Hon föredrog att ha en långvarig kärleksaffär med en 15 år äldre gift man. Denna affär verkar till största delen ha sköts per korrespondens. Kan inte låta bli att le lite här. Hon säger att under hennes tid "icke 2 på 1000" äktenskap var vad de borde vara. Med Ellens mått mätt är jag inte säker på att det är så mycket bättre idag. Hon diskuterar manligt och kvinnligt också, och landar i en sorts särartsfeminism. Det är nog där man hamnar som radikal kvinna under hennes tid. Det är både roligt och intressant att följa resonemangen.
Har nya hörlurar till I-phonen. Tappade bort mina gamla för en evighet sedan. Nu kan jag äntligen lyssna på alla roliga P1-program igen. Valde ett Stil om Colette häromdan, och det var verkligen roligt. Är stort Colette-fan, något jag har gemensamt med
Mark Levengood, som intervjuades i programmet.
Har ett löjligt självförvållat problem med min dator. Tryckte på en konstig "Klick to tap"-funktion, och nu är jag tvungen att göra just det och kan för mitt liv inte få upp funktionen igen. Mer irriterande än jag kan säga.
Skall nu, trots lätt huvudvärk och lite feber, ta en promenad med hunden. Annars ger han sig på gardinerna ;-).
Gammal bild, men jag tror att Ellen hade tyckt om blommorna, hon skrev vackra saker om liljor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar