torsdag 23 augusti 2012

Biografin om Freddie Mercury

Jo . . . Det är en biografi helt utan referenser och fotnötter, och därmed - åtminstone i mina ögon - av begränsad trovärdighet. Freddie Mercury  hade det verkligen inte lätt vare sig med sig själv eller sin omvärld, inte ens innan han blev blev rik och (ö)känd. Drabbar många, denna oförmåga att hantera sitt liv när man har råd med allt och lite till. Den gode Freddies (och resten av bandets) bildning och genialitet framgår bättre av musiken och ingen har väl någonsin tvivlat. Tänker nu lyssna in (och om) mig istället Vilken tur att YouTube finns! Min dator är visserligen - skall vi kalla det begränsad? - även vad ljudet beträffar. Men det är bättre än inget och jag får väl köpa någon CD. Biografin är hyfsat nyutkommen, Lesley-Anne Jones är författaren.
Har nu börjat läsa den så lovordade likaledes nyutkomna biografin om Ellen Key av Ronny Ambjörnsson. Vilket brådstörtat hopp till en annan värld och en annan tid. Intelligensen är en gemensam nämnare, och jag tror nog att Ellen Kay sina mörka stunder hon också.
PS: Hade lagt ut Bohemian Rhapsody, men den försvann mystiskt i etern. Här har ni flera favoriter:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar