tisdag 5 november 2013

Alltid något nytt


Har läst ut Karin Ersson Ekstam och Lotta Malkars trivseldeckare Fasaden. Den tar sig, efter en alltför pratig och omständigt beskrivande inledning. Det är lite för många inblandade, men mot slutet lyckas man faktiskt hålla isär dem. Betyder att personkarakteriseringen är bra, de lyckas få sina romanfigurer till levande personer. Och som sagt - alltid lär man sig något nytt. Här om Jobs tyger, ett Leksandsbaserat företag jag inte hört talas om. Som gör underbara mönster och tyger. Några av mönstren leder tankarna till Julius Frank. Fast mer sagobetonade och vackrare, åtminstone i mina ögon. De har webbshop, kolla bara! "Fruktträd" och "Rabarber" är mina favoritmönster. Gillar bokens  miljöer också, väl beskrivna och i trivseldeckare utgör detta en stor del av nöjet. Bra gjort! Väntar nu på nästa bok, skall visst komma i februari.

Väntar på att Cassandra Clares  City of Glass skall lämnas in till biblioteket. Utlånad till den 15e nov och just nu känns det ganska långt dit. En tur till Skuggjägarnas gömda hemland (det är där glasstaden ligger) utlovas och det ser jag verkligen fram emot. Det är ju så att miljöerna är en stor del av nöjet även i Fantasylitteraturen. I bästa fall. Landet lär ligga mellan Frankrike och Tyskland, lite i likhet med tåget till Hogworths, vars perrong har ett skall vi säga -  mellannummer.

I morgon, Kära Vänner, skall jag till Göteborg för att avnjuta en lunchföreläsning på Rhösska muséet. Föreläsningen hålls av grafiska designern Hjalti Karlsson, som fått ett stort designpris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar