torsdag 7 november 2013

Suck!

Det är stadigt ett regnmoln placerat över Falkenberg på varenda väderkarta hur långt fram igenom som helst. Helt ok för min del om jag har något bra att läsa, men det har jag inte. Väntar på att Käre maken skall komma från golfbanan för att transportera mig till biblioteket.

Lyssnade på lunchföreläsning med New York-baserade grafiska designern Hjalti KarlssonRhösska igår och såg den utställning han ställt samman över sina arbeten i samband med att han fått Torsten och Wanja Söderbergs stora designpris. Han arbetar dels avskalat, ganska stramt  alternativt i en sorts spretig grafitti/serieteckningsstil. Hans stort uppdragna tecknade porträtt förde tankarna till Romeros Modesty Blaise. Men tunnare. Och vassare. Och inte lika kärleksfullt. Och på det hela taget i en ganska sval färgskala. Hmm . . .  det är inte det att det inte är bra, men det är lite för kallt och kantigt för mig.

För att återgå till litteraturen: Läser om en gammal Dorothy Sayers-deckare. Köpte en box av de böcker där Harriet Vane är med som gavs ut för något år sedan. Egentligen tycker jag bara om de två sista i serien, men det här är Drama kring ung dansör, en så oerhört knepigt konstruerad mordgåta att man tappar intresset. Den här sortens 10 000-bitarspusseldeckare håller liksom inte längre. Tempot är helt enkelt för lågt och det är en väldig massa pratigt resonemang, och tja - jag vill alltså till biblioteket. Där skall jag hämta upp Helen Turstens Mina Mindre Mord samt en på svenska nyutkommen Tolkien, som från faderns ofullständiga manus sammanställts av sonen Christopher. Húrins barn heter den.
Bild: Min favorit-havochstrandbild från i år. Funderar till och med på att göra en papperskopia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar