måndag 11 november 2013

Mycket mat


Delikatessostpaj det här: det är lite sojamjöl i degen, den blir sprödare då. Så är det lite olika grovt rivna ostsorter, en hel del bladspenat, förgyllt med några skivor chèvre och valnötter överst. Äggstanningen gör jag på sojamjölk, Alpros osötade. Blanda i osten och bladspenaten i äggstanningen  och häll alltihop i det förgräddade pajskalet. Av någon obegriplig anledning blir det bättre så. Försvinnande god paj det här och en av husets absoluta favoriter!

Hade en härlig tv-söndag med Downton Abbey (reprisen), Father Brown (min favorit) och ny The Mentalist. Fick till min fasa höra att det är sista Father Brown-avsnittet på söndag. NEEEJ!!! Måtte de spela in fler säsonger. Nu har jag Miss Fisher kvar, men henne måste jag koppla in datorn för att se.

Så är Húrins Barn avslutad. En bister historia. Romantisk, våldsam, poetisk. Väl läsvärd, skriven i vuxenton till skillnad från Sagan om Ringen och då särskilt Bilbos äventyr. En prosadiktcykel i Tolkiens underbara fantasyvärld,  med rötter i fornnordiska sagor och medeltidsromantik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar