måndag 24 mars 2014

Fixar

I
Idag har jag äntligen gjort om julkrukan vid entrén till påsk-dito. Hos oss varar julen, i alla fall på vissa ställen, till påska. Trodde jag hade bild på julkrukan, den pryddes av en läcker röd flugsvamp i keramik. Den har skatan varit på och kastat på marken (jodå, den gick sönder), så det var ingen idé att ta någon bild idag. Hade konstigt nog ingen gammal heller. Den nya krukan hann hamna i skuggan innan jag blev klar, och bilden blev urtråkig. Skall försöka återkomma på denna punkt. Det blev påskliljor, tulpaner och krokus. Som sig bör.

Bjuder istället på stilig vit krokus. Varsågoda.

I boken om familjen Soong härjar T. V. Soong och hans svåger H. H. Kung vilt med finanserna. En riktig rysare. Otäckt när enskilda människor får så mycket makt, i det här fallet Chiang Kai-Shek. Drev Kina till kommunism, det fanns helt enkelt inget val när de var klara. Intressant att läsa, det här - jag hade inte skeendet klart för mig. Trots att jag faktiskt läst Han Sun Yins fem böcker, men de handlar mest om revolutionen och tiden efter den. Historia är verkligen spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar