söndag 20 mars 2011

Elite

PlazaVästra Hamngatan. Inte nog med att Bruce Springsten har bott där, nu har vi bott där också. Jodå, det är flott (jag har likaledes flott rabatt som väl är), frukostmatsalen ligger helt underbart i överglasad innergård och de serverar den bästa äggröra jag ätit.
Huset är sekelskiftes-, snarare före än efter skulle jag gissa, och pietetsfullt renoverat. Gör en romantiknostalgiker som mig överlycklig. Tyvärr var det inte så mycket tid vi hann spendera här, våra filmer slutade sent på fredagen.
Vi såg Black Swan först. Jodå, hon är väl värd sin Oscar, Nathalie Portman. En svår roll, inte minst fysiskt. En intelligent ihopkommen story, och väl genomförd. Otäck film, stundtals vacker. Men ärligt talat - den gav mig ingenting och jag är faktiskt lite besviken. Kan vara att filmen är så omtalad och att mina förväntningar var för höga. Hade däremot inga förväntningar alls på film nr 2: Sanctum och det var tur. Vi valde den för att den var i 3D och det hade vi ännu inte lyckats se. Och det var också det som var filmens behållning. Den är oerhört snyggt filmad. Storyn kan man räkna ut från första minut, skådespelarna till och med dör i obligatorisk ordning med infödda och kvinnor först.
En enkel äventyrsfilm, men ljuvlig 3D!
Bilder: Frukostmatsalen, bilden tagen från vårt rum, och detalj från det underbara trapphuset. Obs gjutjärnsbroderiet i jugend och pelarna, som inte alls är i marmor, utan vackert och skickligt marmorerat trä. Typiskt och mycket modernt för tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar