lördag 5 mars 2011

Mitt liv med Merlin

Det är en fantastisk saga Mary Stewart har vävt ihop. Hon blandar skickligt historia och myt, saga och fantasy i en underbar blandning. Hennes närmast lyriska språk och hennes sinne för naturens vidunderliga skönhet höjer berättelsen ytterligare. Till och med jag, som verkligen inte springer ut i skogen utan anledning funderar på att lämna soffan och ge mig ut.
Arthur har nu dragit sitt svärd ur stenen och, med Merlin vid sin sida tagit makten som storkonung. Detta är en av de bästa Svärdet i stenen-sagor som skrivits. Fortsätter med boken The Last Enchantment om Britanniens gyllene år under Arthurs regim. Om Mary Stewart själv får jag inte fram så mycket. Utom att hon föddes 1914, fortfarande är i livet och alltså blir 97 år i år. Undrar vad hon gör nu?
En annan Merlin-saga jag varmt rekommenderar är en 3-timmars filmatisering med titeln Merlin, med Sam Neill i titelrollen. Underbar och rolig, skall försöka se den i helgen. Det blir svårt mellan all skidåkning och de tv-program (Downton Abbey, Bones, Kommissarie Zen, t ex) som jag vill se. Väntar nu på damernas skidskytte, samtidigt om jag med ett halvt öga bevakar damernas 3-mil i Holmenkollen. Therese Johaug skuttar som en mycket liten och mycket mager bergsget uppför backarna. Heja, heja! Det vore ju roligt om någon annan än Marit Björgen vann någon gång.
Idag skiner solen hos oss, och vi har 5-6 plusgrader i skuggan. Men blåsigt. Underbart, men det var en alltför lortig liten hund som kom in efter promenaden. Han är nu nybadad. Kanske inte jättelycklig över det, men prydligt ren!
Bild: Tulpaner, faktiskt. Visst fick jag till bilden? Ser nästan ut som om Merlin varit framme och trollat lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar