lördag 12 mars 2011

Paradis och helvete

Har nu provbakat havrekakorna färdigt så här är det Paradisiska receptet:
3,5 dl havregryn, 125 g smör, 1/2-3/4 dl canderel strö, 1/4 dl rårörsocker, 1,5 dl vetemjöl, 1 dl hasselnötter, 1/2 dl russin, ca 1 tsk bakpulver, 1-2 msk vätska.
Mixa först smör och socker, tillsätt havregrynen och mixa ordentligt, tillsätt resten, vätskan sist. Jag mixar inte hasselnötterna så mycket, tycker det är godare med stora nötbitar. Det skall gå att göra bollar av smeten, ca 20 st som man lägger på bakplåtspapper och plattar till med gaffel. In i ugnen ca 10 min i 200 grader. Går jättefort att göra, praktiskt när man får en godissugsattack. Har Philadelphiaost och soyamjölk i mina beroende på att det finns hemma, men det går säkert bra med vad som helst.

Håller idag annars på med pappersarbete. Vi har tre pågående försäkringsärenden i olika hus och lägenheter vilket känns lite i mesta laget. Avskyr byråkrati och papper mer än jag kan säga. Jag är visserligen bra på det, jag har arbetat inom byråkratin i många år, men det gör ju inte att jag tycker om det. Som väl är kan man göra paus för skidskyttet. Kolla Helena Ekholms blogg nere till höger!

Tankarna är hos jordbävningsoffren i Japan. När detta skrivs är det oklart hur stor kärnkraftverkskatastrofen är och hur den drabbar. Känner sorg och förstämning. Min kommande kurs i Japansk kultur som börjar om någon vecka känns plötsligt aktuell på ett förfärligt sätt jag aldrig räknat med.

Bild: Mer vårlängtan. Så här ser det INTE ut hos oss. Än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar