torsdag 24 mars 2011

Japansk kultur

Håller på att fixa med webbupprop och inloggning på min vårkurs på Gotlands Universitet. Japans visuella kultur från asura till anime heter den. Har sett fram emot den länge, men just nu känns det lite väl ytligt. Kursen kommer att vara allt annat än ytlig, det är inte det, men just nu när man följer nyheterna från Fukushima med hjärtat i halsgropen vet jag inte riktigt hur jag skall kunna koncentrera mig på konst och arkitektur.
Var i Göteborg igår. Trevlig fika med Helena, vännna från mitt 90-tal i Föreningen Vardagsföräldrar. En person det alltid är lika trevligt att träffa. Föll för en mörkblå kavajkofta från Gant till ett förfärligt pris. Men det är en kommande favorit! Skall till Göteborg i morgon igen, det är dags att välja kakel till min mammas badrum. Ett badrum som till min förtvivlan inte kommer att bli bra hur vi än gör. Utrymmet är för litet.
Min plan är att också hinna till Rhösska museet där jag inte varit på länge.
Hirdmans Den Röda Grevinnan är verkligen intressant läsning. Hon beskriver mellankrigstidens Centraleuropa, politiska strömningar och faktiska händelser sätts i sammanhang och varvas med att vi följer hennes huvudpersons levnadsöde. Spännande, jag längtar tills jag får läsa vidare.
Bild: Ännu en egendomlig orkidé från Botaniska Trädgården.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar