lördag 8 december 2012

Första klappen klar!

Den Falkenbergska julbocken
Den är till familjens minsting och var lätt att inhandla. Vi handlar bara till de små barnbarnen, det gör julklappshandeln riktigt rolig. Annars blir hela julen förstörd av att man måste hitta presenter till alla. Som de ändå inte vill ha. Utgår ifrån mig själv här: Inte en pryl till över min tröskel, tack!
Läser vidare i Louise Pennys The Cruellest Month, men försöker dra ut på det så mycket det går så att jag hinner få nästa bok i ordningen (beställd från Bokus igår) innan den här tar slut. En helt omöjlig uppgift. Det är roligt att läsa på originalspråket, men inte helt enkelt. Min engelska är utmärkt, min kanadensisk-engelska är det inte. Jo, det skiljer, det är andra uttryck. Och dikterna skulle jag gärna vilja ha översatta. I denna bok går vi på seans i ondskans hus. Hu så ruskigt! Vilken tur att de serverar varm choklad och nybakade croissanter på bistron nere i byn. Själv får jag nöja mig med mina lussekatter, förlåt -hundar skall det ju vara!
Måste nu förse mig med en cappuchino så jag kan hålla mig vaken till Downton Abbey. Hur skall det gå med babyn? Får hon stanna på slottet eller tar pappan med sig den lilla till Irland och uppfostrar henne  till IRA-rebell?
Förresten kan jag tipsa om att årets julkalender Mysteriet på Greveholm är en riktig höjdare för oss som aldrig lyckades bli riktigt vuxna.
OBS bilden: Missa inte den lilla bocken nere till höger med guldhjärta om halsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar