fredag 14 december 2012

Vinterblomning

Våra orkidéer håller på att slå ut och de är så bedövande vackra. Försöker förmedla detta till er. Här är ett försök:
Mina beställningar från Bokus dröjer, och inte har de någon ordning på sina papper heller. Min första beställning gjord 7/12 har jag inte fått någon bekräftelse på. Det har jag däremot på den beställning jag gjorde igår. När jag ringer och undrar när de tänker leverera beställning nr 1 får jag till svar att "den kommer nästa vecka". Tack, det var ju precist och bra.
Fast kanske det är lite bra ändå. Den här sista Kommissarie Gamache-deckaren är inte riktigt min likör. För många miljöbeskrivningar, för många samtidigt pågående berättelser i berättelsen. OK, jag inser att Louise Penny är störtförälskad i gamla Quebec, och jag förstår behovet att komma ut ut byn Three Pines, men . . .  Och så är det ju roligt för en europe att stifta bekantskap med vad man på andra sidan Nordatlanten menar med historiskt. För mig är 1700-talet inte så väldigt avlägset, och Europas 1500-talshistoria kan jag relativt väl. De har andra tidsbegrepp däröver. Naturligt nog. Det blir ända lite Aha-upplevelse när man läser om det. Hamlet säger att det bästa i boken är kommissariens hund Henri, som jag tror är en schäfer, och som får långa fina promenader och mycket bollar kastade åt sig med hjälp av något som heter Chuck-it. En sådan skulle jag behöva.
Hamlet var Lussehund igår. Finns det Lussekatter så måste det ju finnas Lussehundar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar