tisdag 11 december 2012

The Cruellest Month

skulle ju med tanke på vårt visserligen vackra men ack så kalla väder vara december. Men icke, det var april, beroende på de minusgrader och snöoväder som drabbar och dödar stackars strävsamt uppstickande vårblommor. Louise Pennys bok handlade om avundsjuka, för vissa ett dödligt, grönögt monster och om hur lyckliga människor kan göra andra helt desperata. Hon debatterar ämnet väl, det ytligt ambitiösa och yttre framgång mot inre övertygelse och andra värderingar. Hon skriver inte bara spännande, hon skriver väl. Hon är skicklig med ord och lyckas ofta få till stilfulla dubbelmeningar. Ämnet är intressant, men eftersom min högsta lycka är att ha en bra bok framför mig och jag verkar sakna ambition totalt, är avund inte direkt min synd. Anser dessutom att lycklig - det är något man är, inte något man blir. Alltså att det är en förmåga. För vilket jag är evigt tacksam. Läser nu vidare på The Brutal Telling.
Dagens positiva överraskning är Posten. Beställde en julklapp på nätet hos Roliga Prylar i går eftermiddag (den var slut i affären) och idag är det här! Helt fantastiskt, fattar inte att det är möjligt. Visserligen 100:- dyrare, men det är en smäll jag får ta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar