torsdag 13 december 2012

Vinter!

Efter vacker Luciamorgon i Uppsala Domkyrka med Benny Anderssons orkester, domkyrkans flick- och gosskörer och till och med ett par rappade inslag (riktigt bra!) gick Hamlet och jag vinterpromenad på stranden. 10 minus och vindstilla. Helt underbart! Tills kylan började krypa genom kläder och päls och vi fick skynda oss hem.
Det verkar vara miljöerna som inspirerar Louise Penny. Läser nu Bury Your Dead som utspelar sig i Quebec, i de äldsta delarna av staden och främst i det gamla engelska biblioteket. Lär mig massor om Kanadas historia och massor om sociala motsättningar mellan språkgrupperna som jag inte hade en aning om. Som väl är är en av kommissariens medarbetare på uppdrag i min favoritby, Three Pines. Quebec känns inte riktigt lika roligt.
Bild: Tagen mitt på dagen, ändå släpljus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar