tisdag 4 december 2012

Tyst

Idag vaknar jag upp till ett vitt , soligt och vintrigt Paradis. "Snön lyser vit på taken, till och med jag är vaken  . . ."  för att parafrasera. Och det är så underbart tyst! Så stor skillnad det gör. Här finns emellertid en liten orm i Paradiset, nämligen Falkenbergs Energi. Som är vår leverantör av fjärrvärme, och som visserligen kör förnyelsebart men som är dyrast i landet. Här i huset är vi så noga vi kan med miljön, och i vanliga fall kör vi värmepump, men när det är så här kallt fungerar den inte bra. Vacklar mellan min miljömedvetenhet, min snålhet och min uppfattning m att 23 grader är vad man skall ha inomhus. Det var det inte i morse, det var 18 och i den temperaturen fungerar inte jag. Käre Maken håller värmen genom att skotta snö. Det skall komma mer i eftermiddag, säger de.
 Åh, så bra! Har just hämtat en bok jag köat på till biblioteket: Michael Hjort och Hans Rosenfeldts Fjällgraven. Det är den tredje de skriver och de två första var ok, så jag har goda förhoppningar. Har dessutom en förkylning på gång så jag återvänder till sängen med med rykande varm cappuchino och bok.
Bild: Det här trodde ni väl aldrig ni skulle få se? En bister Käre Maken framför datorn. Han kollar om det ska köras golftävling på Amber Baltic nu före jul. Det ska det inte, det snöar faktiskt i Polen också. Tro inte att det är sin husse Hamlet vaktar; det är fårskinnet.
Bild nr 2: Orkidéer från utställning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar