torsdag 6 december 2012

Three Pines på Tank och Bank

Mina deckare om har kommit! Så lycklig över det. Sitter hemma med feber, kan inte hämta mitt paket  och Käre Maken är i Göteborg. Så olycklig över det.
Bakar mördegskakor istället. Här är receptet på mina favoriter:
4,5 dl vetemjöl, ca 1 dl socker, 200 g smör. Kör med kniv i matberedaren, degen ska arbetas ihop snabbt. Lägg degen i kyl några minuter. Gör sedan en lång rulle, 5-6 cm i diameter, rulla rullen :-) i en blandning av fint hackad mandel, kanel och råsocker, görs bäst på bakplåtspapper. Gärna in i kylen igen, det blir lättare att skära då. Skär 1 knapp cm tjocka skivor, lägg på bakpapperklädd plåt. Om man inte äter alltför mycket av degen brukar det bli ca 30 kakor. Bakas ca 10 min i mitten av ugnen, 175 grader. Kakorna skall svalna på galler, brukar dra av hela bakplåtspappret till ugnsgallret som jag ställer någonstans där det förhoppningsvis får stå ifred. Skall nu försöka låta bli att äta upp alla kakorna innan Käre Maken kommer hem. Minns ni Kakmonstret i Mupparna? Vi har vissa likheter, han och jag.
Hinner nog läsa ut Hjort och Rosenbergs Fjällgraven. Gillar storyn, gillar beskrivningen av den afghanske killen Mehran som klingar märkligt trovärdig, gillar annars egentligen ingen och ingenting. Fy så obehagliga och/eller självupptagna, konstiga, ohederliga och ensamma stackars människor. Värst är huvudrollsinnehavaren Sebastian, För mig att fundera över herrar författarna.
Gammal bild. Skulle gärna vilja ha nya.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar