måndag 17 juni 2013

Bakar

Fick av någon underlig anledning lust att baka idag. Har bakat jättegoda bullar, det gick åt alldeles för många till kaffet. Nu testar jag Mårtensons fröflarn. Ni skall slippa bilder. Inte för att det blev något fel, tvärtom, men jag har läst någonstans att bilder på mat är det tråkigaste som finns, åtminstone utlagt på Fb. Bullarna (de som fanns kvar efter kaffet) är dessutom i frysen och fröflarnen är fortfarande i ugnen. De sistnämnda är väldigt lätta att göra, även om jag höll på att glömma det viktiga flingsaltet.
Istället får ni bild på den vackra orkidé jag köpte i vintras. Emellertid skall den sänkas i vatten varannan dag. Det gjorde jag hela första veckan, och sedan har den fått bada en gång i veckan i bästa fall. Den kommer alltså inte att blomma igen. Men JAG HAR EN PLAN! Skall bara genomföra den också, så får vi se om det var en bra plan. I så fall får ni veta.
Läser en för mig ny fantasy-författare. Alltid ett riskfyllt företag. Men denna gång hade jag tur. David Gemmell heter författaren, Legender från Drenai heter serien, Belägringen heter boken. Kom ut 1984, detta symboliska år och jag hoppas han skrivit massor sedan dess. Påminner något om Feist, men med färre magiker.
PS: Mårtensons fröflarn är försvinnande goda! Det är svårt att sluta äta dem. Å andra sidan är de ju faktiskt nyttiga. Fast kanske inte hela satsen på en gång? Receptet finns i inlägget från 14 juni.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar