fredag 14 juni 2013

Mårtenson och maten

Jan Mårtenson, vars senaste deckare Den grekiska hjälmen som jag just läst ut, är inte bara konsthistoriskt intresserad. Han gillar mat också. I slutet av varje bok finns ett recept. Har provlagat en dessert en gång: den blev fullkomligt gräslig, men det behöver ju inte vara Mårtensons fel :-). Den här gången har han ett recept på fröflarn, lyder som följer:
Sätt ugnen på 175 grader, blanda ordentligt ihop i en skål:
2 dl äkta majsmjöl
0,3 dl pumpafrön
0,7 dl solroskärnor
0,4 dl linfrön
0,6 dl sesamfrön
Tillsätt sedan:
2,5 dl vatten
0,5 dl olivolja
Rör sedan om och låt smeten stå i ca 10 min. Dela och kavla ut i två lika delar på bakplåtspapper på två plåtar. Ett bra knep är att lägga över ett bakplåtspapper över smeten och kavla ut degen till några mm tjocklek och sedan ta bort översta bakplåtspappret. Strö flingsalt över den utkavlade degen, obs! Viktigt. Grädda varje plåt 50-60 min, brödet skall ha mörk guldton. Ta ut, låt svalna och bryt i bitar. Serveras till allt! OBS Bra för både gluten- och laktosallergiker. Tänker prova, men kanske inte idag.
Längtar ut i rabatten men det regnar och blåser. Tar istället itu med tvättstugan som är mer än överfull. Suck!
Mårtensons deckare blir faktiskt bättre och bättre. Märks tydligt i produktionen när han gick i pension och fick mer tid.
Bild: Rabatten jag längtar ut till. Har gjort ett litet stenparti i växtluckan bakom ogräskorgen och nu vill jag plantera några små växter som vi hittade igår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar