tisdag 16 juli 2013

Kakor och Kakao

Bakar kakor; här är receptet på min mycket, mycket modifierade engelska fruktkaka:
200 g smör
1 1/2 dl farin + 1 1/2 dl rörsocker
4 ägg
3 dl russin, blötlägg gärna några timmar, Zetas matlagningsvin rekommenderas.
2 dl hackade hasselnötter (inte för grovt!)
3,5 dl mjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk kanel
1/2 krm muskotnöt
1 tsk ingefära
Rör smör och socker poröst, blanda i äggen ett i taget. De torra ingredienserna blandas för sig, allt rörs ihop och hälls i en smörad och mjölad (obs smöra noggrant, kakan har en tendens att fastna) form som placeras på galler längst ned i ugnen: 150 grader, 1 t 15 min (min ugn, här får man prova sig fram)
Kakan skall svalna under duk. Man kan naturligtvis ta vilken sorts torkad frukt som helst. det är jag (och Käre Maken) som bara tycker om russin.
Detta är en kaka som skall förvaras i plastfolie eller folie i kylen och som blir godare ju längre den ligger. Påstås hålla i 14 dagar. Ingenting har varat så länge i vårt hus, det äts upp på mycket kortare tid än så. Är glad om kakan varar i 3 dagar.
Har en riktigt usel dag idag och tänker återvända till vilstol co bok. Har dessvärre läst ut Louise Pennys The Beautiful Mystery. Det är svårt att hitta något acceptabelt när man lagt ifrån sig en bok man tyckt så mycket om och som dessutom hållit så hög klass. Min enda tröst är att hennes nästa bok kommer ut 27 augusti.
Bilden: Min vackraste chokladblomma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar