onsdag 17 juli 2013

Monster?

Hamlet och hans Husse undersöker om det finns monster under badkaret. Det gjorde det inte, men väldigt mycket damm och hår. Hamlet säger att det inte alls är hans fel. Japp, vi har ett gult badkar från - gissningsvis 1964. Var säkert väldigt trendigt då, och vi hade inte hjärta att slänga ut det. Inte ork heller - det är i gjutjärn. Hamlet är gärna med och hjälper till så fort något skall göras, även när jag rensar ogräs. Då går han precis framför näsan på mig och så kissar han på ogräset. Han kan inte fatta att jag inte riktigt gillar hans metod.
Bakar samma kaka som sist, den gamla tog liksom slut. Den har en förmåga att fastna i formen, trots att jag tycket jag smorde så ordentlig. Hade i 3 dl russin, Saltå Kvarns obesprutade, (som jag marinerat i vitt matlagningsvin) och minst två dl hackade hasselnötter idag, det fanns liksom mellanrum i den första. Då blev den  mer sönderfallande, det är det man åtgärdar genom att slå in kakan hårt i plast eller folie och lägga den i kylen några dagar. Tur om det blir timmar här hos oss. Min kaka blev klar efter en timma. Den torkade frukten (det måste ju inte vara russin) kan förstås marineras i vad som helst, i engelska vuxenversioner brukar det vara cognac, tror jag. Zetas matlagningsvin är perfekt i min smak.
Har försökt fotografera våra UNDERBARA rosor, men det går inte så bra, här är en liten bild i alla fall.
Idag ser vi Käre Makens favoritserie Foyles War. Tv4 kl 21, sa han. Hoppas det stämmer. Det blir thé och engelsk frukt- och nötkaka till den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar