onsdag 23 april 2014

Chesterton och Kina

Är för tillfället klar med Chesterton, hans person och hans litteratur. Mannen som var Torsdag är på många sätt en fantastisk bok, en skröna i agentromanform, med många bottnar och religiösa undertoner. Tyvärr listade jag ut själva intrigen redan på sidan 86, men det gjorde ingenting, boken var rolig ändå.

Läser nu med stort välbehag Jung Changs Den sista kejsarinnan av Kina. Har tidigare läst Pearl Bucks Kejserlig kvinna, en romantiserad historia lösligt uppbyggd på Cixis (uttalas Sitji) liv. Jung Changs bok är äkta vara, dokumenterad biografi, och jag föredrar verkligheten framför dikten. Detta är alltså kinesisk historia från mitten av 1800-talet, imperialisttider då Europas makter tävlade om att förstöra allt i sin väg. Och lyckades väl i sitt uppsåt. I girigheten och maktlystnadens namn. Skäms när jag läser och hoppas hela tiden - mot bättre vetande - att europeerna skall förlora. Spännande är det i vilket fall.


Den översta bilden, kära vänner, har jag faktiskt inte legat platt på marken för att ta. OBS vinkeln. Har helt enkelt fotograferat en hög vagn med påskliljor på översta hyllan i trädgårdshandeln. :-)Den understa är en vacker rododendron jag gärna skulle vilja ha, bara jag visste var jag skulle sätta den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar