lördag 5 april 2014

Blommor från hunden

När Huliganen kom från promenaden hade han dessa fina blommor i munnen. Visst var det snällt? Han kan ha fått någon hjälp från sin husse. Men jag vet inte vad det är. Luktar starkt och tungt av honung. Gissade på hägg, men skall inte blommorna sitta i klasar då?

Försökte se Närkontakt av tredje graden (ni minns säkert tonerna) men det är omöjligt. En väldigt massa gap och skrik och hysteri. Så är den från 70-talet, när alla kvinnor i alla filmer var totalt dumma i huvudet, enbart inriktade på familjen, och skrek hysteriskt i varje situation. Pust! Det är inte bra nu, 45 år senare, men det är något bättre.

Min thriller är ganska fantasilös jämfört med Chiang Kai-Shek och familjen Soong, men vår hjälte åker runt i Schweiz och det försonar mig lite men den något förutsägbara storyn. Det är trevligt i Schweiz :-)

Här är receptet på en verkligt lyckad chokladkaka jag bakade i förrgår. Kan inte lägga ut någon bild, kakan är redan borta!
50 g smör, 3 ägg, 250 g (ca 3 dl) socker, 280g mjöl 30 g kakao (Valrhonas kan jag rekommendera), 2 1/2 tsk bakpulver, 150 g mjölk. Jo, jag hatar också när det är viktmått istället för rymdmått, men jag minns inte alla måtten och det här var vad som stod. Smält smöret, vispa ägg och socker fluffigt, vänd i mjöl, bakpulver och kakao. Rör i det smälta smöret och mjölken. Smord form, gärna med flagad mandel i botten. 150 graders ugn, ca 45 min. Prova med sticka, hos mig går det fortare. Låt kakan svalna, och här kommer det bästa: dela kakan och lägg chokladsmörkräm i mellan. Min smörkräm görs på 100 g smör, 1 dl florsocker,1/2 dl sötningsmedel, 2 tsk vaniljsocker och 2 msk kakao. Behövs dubbel sats, eller åtminstone 1 1/2! Tänker göra tårta av den här till påsk, dvs spritsa på lite grädde och garnerna med jordgubbar och stora blåbär, Mmmmm!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar