tisdag 8 april 2014

Intressesfärer

Några områden är för mig extra intressanta och jag kastar mig raskt över allt som finns att läsa. Ett favoritämne är Karen Blixen och Kenya i Blixentid. Naturligtvis inspirerad av filmen Out of Africa, innan den kom visste jag inte ens att hon existerat. Har läst allt av Karen Blixen förstås, älskar allt hon skrivit, men hon är nog inte för alla. Hon skrev med romantik och svärta, och titeln på hennes första bok: Seven Gothic Tales är en exakt benämning. Rekommenderar faktiskt först och främst Breven från Afrika, där man får en annan, och kanske den sannaste bilden om hennes tid i Kenya än den man får av filmen
Nu har Centrum för Danmarkstudier gett ut boken Svenska synpunkter på Karen Blixen, red Ivo Holmqvist. Gavs ut 2013, nådde i dagarna mitt bibliotek och jag snodde åt mig den direkt! Känner mig som om jag fått en stor ask av de finaste chokladpraliner. Inleds dessvärre av inte mindre än fyra brev på danska från Karen Blixen till Barbro Alving. Min danska är inte vad den kunde vara, men det är bara att kämpa på, litar på att pralinerna bara blir godare.

Andra områden där jag nappar direkt är t ex Elisabeth I och Elisabethanerna. Här har skrivits massor och jag har säkert läst det mesta. En fascinerande kvinna och en spännande tid. Läser gärna europeisk historia från hennes samtid också, allt hänger ihop!
Samlar på Merlinsagor också. Här finns min favoritserie skriven av Mary Stewart, som före denna utsökta serie märkligt nog skrev tämligen  - skall vi säga enkla? romantiska deckare. Det är faktiskt svårt att tro att det är samma författare. Och en begåvad och prisad serie av en av mina favoriter i fantasygenren: Marion Zimmer Bradley, en serie ur feministiskt perspektiv, som lägger tonvikten vid kristendomens inträde i ett hedniskt England.

Bilden: Tagen förra året, längtar efter att mina pelargoner skall blomma. Men var 17 har jag gjort av krukan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar