lördag 12 april 2014

Dansk problematik

Spirande rabatt. Försöker rädda den från Huliganens härjningar, men han gillar också den här rabatten, om än av andra skäl än mina.

Läser vidare i Den främmande förförerskan. Svenska synpunkter på Karen Blixen. Det är mycket på danska här och det borde man ha förväntat sig när boken är utgiven av Centrum för Danmarksstudier. Inte helt enkelt alla gånger. Talade ändå norska någotsånär i min (i dimmor dolda) barndom och danskt och norskt skriftspråk är väldigt lika. Åtminstone den sortens norska jag lärde mig. Ändå sitter jag här och måste ljuda högt ibland, för att fatta. En ganska rolig övning detta. Boken är verkligen intressant, många väldigt väl tänkta och väl skrivna artiklar (och kanske en och annan inte fullt så . . .) Måste nämna Elisabeth Tykesons artikel från 1945 om Livets Tyngd och Dess Bouquet Karen Blixens noveller, en skicklig analys. Och Rikard Schönströms På din mask skall jag känna dig där han talar om Blixens djup i berättarstämman, något som sätter henne i en särställning och som gör hennes berättelser, också för mig, så fascinerande.
I någon artikel diskuteras Blixens ödestro (man måste älska sitt öde), avtalen med ödet, osv. Kan förstå hennes inställning med tanke på hur hennes liv faktiskt gestaltade sig, men jag vet inte, jag . . . :-)
Ha en fin lördag! Vi ses!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar