torsdag 9 december 2010

Destination Unknown

Det finns en Agatha Christie med ovanstående titel som jag läser om ibland när jag inte har något annat. Dels har den tänkvärd intrig - mångmiljardär med storhetsvansinne samlar ihop världens främsta forskare i ett jättelikt center, beläget i Himalaya och kamoflerat som forskningscenter för lepra. Visst är det smart? Här lever alla, med alla tänkbara bekvämligheter och bl a finns där min absoluta föreställning om paradiset - en "affär" där du gratis kan hämta ut vilka kläder du vill, och dessutom har du en stylist till din hjälp. Så underbart! I boken finns också en enastående välskriven, inkännande och egentligen ganska osentimental episod om en kvinna som planerar att ta sitt liv. Hon vandrar runt på olika apotek och köper sömntabletter. Och jag försäkrar att hjärtat blöder på varje läsare för denna kvinna. När hon kommit hem knackar det på dörren, en man som iakttagit henne på de olika apoteken kommer in och säger: "Jag förstår att du tänker ta livet av dig, men måste det ske just med tabletter?" Han erbjuder henne ett sportsligt alternativ, nämligen ett spionageuppdrag som mycket väl kan bli hennes död. Dame Agatha var en intrigens mästarinna.
Beträffande kläder kommer nu strax årets höjdpunkt: Nobelfesten. Dels är det jätteintressant att få höra om forskning på diverse områden dels skall det bli ett stort nöje att få guidas av Ebba von Sydow genom alla festmodets snåriga vinklar och vrår.
Har idag varit och lånat de första böckerna i Jordans Drakens återkomst. Första boken på engelska, eftersom det svenskspråkiga exemplaret försvunnit. I mitt exemplar fattas de första 10 sidorna i prologen och de andra prologsidorna var lösa och trillade ut. Tillsammans med kartan, som Hamlet fick tag på och tog en rejäl tugga av innan jag fick tag på honom. Vet inte riktigt hur jag skall förklara det här för biblioteket.
I alla fall är det mot okänd destination man beger sig, när man ger sig i kast med en ny fantasyserie. I detta fall en resa genom 22 böcker.
Bild: Behöver väl ingen presentation?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar