lördag 4 december 2010

Get i jul?

Tänkte ge bort en get i jul, till min dotter och till någon afrikansk familj. Det finns så vitt jag kan se två alternativ, dels genom Individuell Människohjälp, dels genom Svenska Getbanken. Tror jag väljer den sistnämnda, det verkar vara en mindre organisation och jag såg ett program om dem för något år sedan. En superidé, detta med getutlåning. Familjen får getmjölk, föder upp getter som lämnas till banken och får behålla en killinghona. Hannarna säljs på marknaden, utom en lyckligt lottad hanne som behålls av banken och lånas ut för killingproduktion.
Robert Jordans fantasy-historia är helt ok. Det tar en 50-60 sidor innan man tagit sig in i en ny fantasyvärld, det vet alla som kämpat sig igenom inledningen av Sagan om ringen. Ett tradigt göra, men väl värt besväret. Det visar sig att Robert Jordan är författare till Conan - Barbaren. Måste säga att det sänkte mina förväntningar en hel del. Såg absolut löjeväckande filmatisering för så där en 20 år sedan med Schwartzeneggger i huvudrollen. Hans skådespelartalanger kan ju sänka det bästa filmprojekt till absolut bottennivå, men här var han helt i paritet med både manus och regi. Min fantasy heter Begynnelsen, verkar vara en prolog, skriven efter en lång lång serie som heter Sagan om drakens återkomst. Är svag för drakar, men det här verkar tråkigt nog vara en person. Har dock fortfarande hopp om att en RIKTIG drake skall dyka upp. Serien bör finnas på biblioteket, skall kolla.
Vi drickter kaffe, äter lussekatter och pepparkakor och kollar spännande vintersport på tv. Önskar er en lika fin lördag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar