måndag 6 december 2010

Rosornas krig

Läser nu Den vita drottningen av Philippa Gregory. Utspelar sig under Rosornas krig, visst låter det romantiskt? Det är det också, till en början. Vet inte särskilt mycket om Englands 1400-tal, när detta berömda spel om makten ägde rum. Det är före "min" tid, som är 1500-talet och Elisabeth I:s. Philippa Gregory är litteraturvetare och har skrivit åtskilligt om Henry VIII och hans kvinnor, Den andra systern Boleyn, t ex. Nu går hon bakåt i tiden och har utlovat tre böcker om den 30 år långa kampen om den engelska kronan mellan husen York och Lancaster, Den vita drottningen är den första. Kom ut på svenska i år. Borde alltså ha kommit ut en till som ännu inte är översatt. Mer att kolla. Tycker mycket om medeltid och medeltidsmänniskan. Levnadsglad och opportunistisk, romantisk men samtidigt oerhört pragmatisk.
Bones igår: Alla har nya nyanser på håret och Bones själv ser lite ommöblerad ut i ansiktet. Känns inte helt nödvändigt för min del. Tja, man vänjer väl sig. Serien verkar gå i den "snällare" genren den här säsongen, trots att Bones själv i det här första avsnittet svingade en spade med en fermitet som skulle platsat i Midsomer Murders. Hon har en grym timing.
Vi har rejält med snö, det är sol och underbart vackert, men Hallå där uppe! Det var inte för att jag gillade vinter som jag flytttade söderut!
Bild: Den röda rosen står för Lancaster, borde varit en vit för York, men jag kunde inte hitta någon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar