tisdag 14 juni 2011

Fashon

I kväll kommer sista avsnittet i svts Fashion-serie. Dessvärre för min del krockar programet med nyheterna och en nyhetsnarkoman som undertecknad missar helt enkelt inte dem. Men det finns repriser. Har knappat in dem alla på min lilla Iphone som har lovat att påminna mig. Det har visserligen ännu inte fungerat, men jag ger inte upp, jag "botar om". Ett väldigt användbart begrepp jag lärde mig på institutionen för Datavetenskap. Det var den enda hjälp jag fick när jag ringde till driftavdelningen och hade problem med datorn - uppmaningen att bota om. Så det gjorde jag. Betyder helt enkelt att man startar programmet på nytt. Användbart i många sammanhang när man har hakat upp sig, även när det inte gäller datorer.
I kväll kommer dessutom The Mentalist, (tv3, 20.00) så kvällen är inte helt förspilld.
Såg igår en nyinspelning (nåja) av min älskade Dame Agatha Christies Mordet på Orientexpressen. Den gamla inspelningen är en stjärnspäckad, Oscarsbelönad klassiker och den går liksom inte att slå. Nyinspelningen är dock FANTASTISKT fint filmad, dramatik och suggestion i varje filmruta, man kan gott se denna version bara av den anledningen. Tyvärr har man gått lite för långt i sin ansträngning att skilja sig från första filmatiseringen och gjort den väl dramatisk, och den arme Hercule Poirot har drabbats av en religiositet varken han eller Dame Agatha någonsin har visat tillstymmelse till prov på. Nyinspelningen är dock helt ok, särskilt om man inte sett version 1, och vad fotot beträffar kan det mycket väl bli en klassiker av även denna. En bra historia är en bra historia är en . . .
Läser nu Claude Izners bok nr 2: Mysteriet på Pére Lachaise. Betyder faktiskt inte att jag är totalt uttråkad, bara att jag fick tag på den på biblioteket. Förekommer faktiskt en del fashion också här, slutet-på-1800-tals-fashion, alltså. Men inte tillräckligt mycket för min smak.
Bild: Samma rosenbuske som igår, vilket namn den nu har. En ros är en ros är en ros.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar