torsdag 2 juni 2011

Muranoglas på Hallwylska

Vi hann en snabb titt in i Hallwylska palatset, ett ställe jag gärna skulle lägga mer tid på. Inte för Muranoglasutställningen som väl inte sa mig särskilt mycket, utan mer för huset som sådant. Byggt kring sekelskiftet 1900, i nyklassistisk stil och fyllt av fantastiska möbler och underbara porträtt. Lyckades få syn på ett porträtt av den konsthantverkssamlande fru Hallwyl själv, ett fint porträtt jag gärna skulle ha tittat närmare på. I huset fanns också en härlig utställning av afrikanskt konsthantverk - här keramik, som i mitt tycke var mycket roligare än glasen. Huset är verkligen fullt av saker - resultatet av samlandet, och fru Hallwyls konsthantverksintresse är det som styr utställningarnas inriktning.
Glaset på bilden t h är från 1930. Eftersom ni är så många som söker på
inläggets rubrik har jag lagt upp en egen sida med bilder från utställningen. Kolla listan till vänster..
Idag har vi varit och gratulerat Elias, 5 år. Han är nu innehavare av så mycket Star Wars-prylar så han kan göra en egen film. Tack för goda hamburgare och smaskig tårta!
I morgon har metrologerna lovat fint väder. Planerar en hel dag i solstol.
Ha det gott - vi ses!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar