torsdag 23 juni 2011

Maränger

Idag har jag bakat maränger. Något måste man ju göra med de 10 äggvitorna som blev över efter citroncremen. Bakade fritt efter ett recept från Leila bakar. Mycket mindre socker, ca 5 dl, hälften sötningsmedel, kakao och vatten istället för 70%ig choklad och dessutom hade jag i finhackad mandel också. Mina blir nog inte så fina som på bilden jag såg, men det beror nog mest på att jag glömt sätta på ugnen så marängerna fick stå en stund. Gjorde 12 st JÄTTEMARÄNGER, vet inte hur de blir än, de står fortfarande i ugnen, men smeten var VÄLDIGT god!
Sträckläste Den vita döden i natt. Björn Hellbergs bok där han drar nytta både av sitt tenniskunnande och av sin förmåga att skriva underhållande deckare. Rekommenderas till tennisintresserade, jättebra present. Han har ett varierat och schablonfritt språk, befriande särskilt i dessa dagar när språket utarmas i rekordfart.
Är alltså jättetrött idag, Inte bara Björn Hellberg fel, det regnade så det dånade också, smattrade ordentligt på vårt plasttak utanför sovrummet. Det är faktiskt ett ganska angenämt ljud, i alla fall när man ligger i sin säng och slipper gå ut.
Bild: Ängsblommor - så här i midsommartid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar