måndag 6 juni 2011

Körsbärskriget

Romantiskt på tv igår. Bones fick äntligen ihop det med Booth - eller kanske inte. Svårtolkat. Men i Lark Rise, eller snarare i Candleford har i alla fall Laura en romantisk historia med en ung journalist. Inte en dag för tidigt där heller. Jo, vi skippade Slumdog, den slutade för sent och Käre Maken skulle upp jättetidigt för att spela flaggolf - dagen till ära. Vi har firat nationaldagen med att äta sill och färskpotatis, det måste väl vara svenskt så det förslår.

Vi har ännu ett pågående krig, nämligen det om bigarråerna. Där är det Käre Maken mot myrorna och just nu tror jag dessvärre att myrorna ligger bra till. De har ju liksom det numerära övertaget. Detta krig började redan förra året. Vi har två träd, ok, de är visserligen ganska små, men jag tror att den sammanlagda skörden det året blev två, eller möjligen fyra bigarråer. Det myrorna inte lyckas sätta i sig avslutar stararna. De är ju vackra och sjunger fint, stararna, men varför måste de äta just våra bigarråer? Föreslår grannens träd i år, någon rättvisa måste det ändå vara!

Murakami är trolsk och invaggande - jag vet fortfarande inte riktigt vad som pågår. Men ett st yrkesmördare har vi i alla fall, och jag som inte orkade läsa färdigt om Hobbs dito. Den här verkar dock väsentligt intelligentare och mycket intyressantare. Har snygga kläder också. Kvällens tv-tablå verkar tråkigare än någonsin, så då får jag gott om tid att läsa vidare.

Har just läst GPs artikelserie om det dolda sockret i maten och livsmedelsindustrin som gör oss sockerberoende och överviktiga. Är så arg så jag kan knappt tala om det. Måste sansa mig lite, och ta reda på lite fler fakta innan jag öser ut min ilska över detta. Men det kommer, det kommer!

För övrigt har vi det varmt som 17, men både jag och Käre Maken fick nog av solen igår, så vi håller oss hemma i dag, stranden får vänta tills imorgon. Och det bedrövliga programmet gör dubbla radavstånd vid nytt stycke! Utan att jag kan göra något åt det. Kräver kontrollen över min text tillbaka!

Bild:Fler blomsterarrangemang från Waldemarsudde. Blommorna odlas på ort och ställe, och överskottet säljs. Fantastiska gammaldags pelargoner. Hade gärna köpt med mig, men det är så bökigt att få med krukor på tåg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar