onsdag 22 juni 2011

Förödelse i Paradiset!

I ett litet hörn av mitt Paradis ser det ut som på bilden t h. För övrigt täcks Paradiset just nu av björkgrenar, se den eländiga bilden nedan: Obs att jag verkligen hoppas denna förödelse är av tillfällig art. Vi har idag varit på utfärd i landskapet till Hyltebruk för inköp av ett st motorsåg. Vad Jaton har kapat björken med har jag ingen aaaning om! Vår lilla sticksåg kanske? Utfärden för motorsågens inköpande var utomordentligt nöjsam, skogar, vackra sjöar och ängslyckor vart man såg (!). Och jag har visst fog för min tro att mitt förstörda Paradis snart blir sig likt igen: Käre Maken brinner av iver att få sätta igång sitt nyförvärv.

Rosbusken på bilden ovan är den första vi inköpte när vi flyttade hit, och detta är första året den verkligen gör rätt för sig.

Vi har också varit på biblioteket. Jag har lånat tre Hellberg-deckare, en Mårtenson (1700-tal igen) och en Margarete York, en dam som hittills gått mig förbi. Bör klara mig med litteratur åtminstone veckan ut.

Har idag gjort citroncreme, ett recept jag hittade i den förra Homandeckaren av den matintresserade Mårtenson. Receptet var à la Cajsa Warg, alltså passande nog från 1700-talet, moderniserat av "hr Homan". Emellertid hann jag lämna tillbaka boken, så receptet är ur minnet: 10 äggulor, skal och saft av 2 citroner, 1 dl socker (hälften sötningsmedel, hälften råsocker för min del) 4 msk matlagningsvin. Kokas upp under vispning, vispas tills smeten svalnat. Hälls upp i små serveringsglas, toppas med fördel med vispad grädde, ställs i kylen ca 1/2 tim innan servering. Räcker till 4 pers. Ett recept som stått sig bra genom åren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar