måndag 17 oktober 2011

Anne på Grönkulla

Inte Grönkulla, men i alla fall grönt!
Boken om läsupplevelser av L. M. Montgomerys böcker om Anne (och Emily) har utkommit till minne av 100-års jubileet av Anne på Grönkullas utgivning på svenska 1909, året efter att den kom ut i sitt hemland. Min behållning är introduktionen där man får veta mer om författaren, och avslutningen som handlar om Prince Edward Island och alla de minnesplatser man kan besöka där. Roligt var också att så många kända personer skrivit om sina litterära möten. Mest underhållande var nog Tiina Rosenberg, som bidrar med nägra klockrena och roliga analyser. Vid det här laget vill jag också till Prince Edward Island. Det är det många andra som också vill, Anne och LM Mongomery är en av Prince Edward Islands främsta inkomstkällor, en kvarts miljon besökare varje år. Det finns en temapark i Avonlea (Cavendish) där man kan få klä ut sig och fotograferas i tidstypiska kläder och där skådespelare går omkring och låtsas att det är sent 1800-tal. Visste ni att jorden där är RÖD? Jag hade ingen aning. Besläktade själar heter boken, redaktör är Åsa Warnqvist.
Letade efter en bild från min egen trädgård jag tyckte skulle passa, men den har försvunnit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar